ArcusTV

Commercie, Marketing, Logistiek, Retail, Business

Bij de domeinen economie & administratie en handel & ondernemerschap starten we met een nieuw cluster van richtingen. Lees meer hierover:

 

Commercieel.

Verkopen, moet in je bloed zitten. Dat is geen trucje dat je aan kunt leren, want dan val je al snel door de mand. Het is een kwestie van heel goed luisteren naar wat de potentiële koper nodig heeft en daar dan zo goed mogelijk op inspelen. Zo goed mogelijk op basis van argumenten en emotie inspelen. Met geduld en overtuigingskracht. Met kennis van zaken. Het geeft steeds weer een kick, als je een order hebt gescoord.

Als commercieel medewerker, wordt het jouw taak om financiële en verzekeringsproducten te verkopen. Geen eenvoudige klus zeker niet omdat de banken en verzekeraars de laatste tijd een stevige imagodeuk hebben opgelopen. Maar dankzij jouw kennis van de laatste wetgeving op dit gebied en alle details van jouw product weet je de klant goed te adviseren en te overtuigen. Je uitstraling helpt daar natuurlijk ook een handje bij mee. Representatief gekleed en goed verzorgd. Betrouwbaar. Dat je regelmatig ’s avonds moet werken, deert je niet. Daar vind je het vak te leuk voor.

De commercieel medewerker heeft met name telefonisch contact met de (potentiële) klanten. De nadruk ligt vaak meer op verkoopondersteunende activiteiten dan op het echte verkopen. Je ondersteunt je collega’s van de buitendienst, stelt offertes op en zorgt ervoor dat orders keurig worden verwerkt, geleverd en gefactureerd. Als er dan iets mis zou gaan: jij zorgt voor een perfecte klachtenafhandeling. Je bent de spin in het web van de verkooporganisatie en collega’s en klanten kunnen altijd bij jou terecht. Je zorgt ervoor dat de klantinformatie altijd actueel is en met het grootste gemak verzorg je een wervende mailing of succesvolle klantendag.

De junior accountmanager is alleen maar junior vanwege het gebrek aan ervaring. Met deze opleiding kun je doorgroeien tot accountmanager of zelfs verkoopdirecteur. ‘The sky is the limit’ voor succesvolle verkopers. Zoals het woord al zegt: jij managet jouw accounts. Dat betekent dat je regelmatig op bezoek gaat om te kijken waar je de klant verder nog mee behulpzaam kan zijn. Je gaat daarbij voor lange-termijnrelaties. Alles wat je doet staat in het teken van de klanttevredenheid houden. En natuurlijk verkopen. Afhankelijk van de sector waarin je terechtkomt, kan dat betekenen dat je lange en zware onderhandelingen in gaat. Want verkopen ‘in het veld’ is wat anders dan een pak melk in de winkel verkopen. Als junior accountmanager zul je ook nieuwe klanten moeten werven om je omzetdoelstellingen te behalen. Om dat tebereiken,brenge je de markt in kaart en achterhaal je waar jouw kansen liggen, en dan bijt je je vast.En dan bijt je je vast. Want met ‘nee, bedankt, geen interesse’ neem je geen genoegen.

Marketing en Communicatie.

Je kunt echt genieten van een goede commercial op tv. De manier waarop bepaalde merken zich presenteren, vind je indrukwekkend. En als er iemand een actie verzint, met miljoenen hits op YouTube of waardoor tienduizenden mensen naar een baby-ijsbeer gaan kijken, denk je: had ik dat maar verzonnen! Dat kan. Het is het werk van een medewerker marketing en communicatie.

Jouw taak is het opstellen van marketing-, communicatie- en promotieplannen en je werkt mee aan de uitvoering daarvan. Je maakt concurrentieanalyses en verricht marktonderzoek zodat je jouw product het beste kan positioneren. Je zorgt ervoor dat er altijd voldoende en goed communicatiemateriaal aanwezig is en je beheert de website, de facebookpagina of het twitteraccount. Je coördineert bijvoorbeeld de uitgave van nieuwsbrieven, brochures, jaarverslagen, voorlichtingsmateriaal en je zorgt voor de planning en uitvoering van advertentiecampagnes. Daarnaast bewaak je de huisstijl en werk je mee aan beurzen of andere evenementen. Je zult je gaandeweg in je opleiding verdiepen in economische vakken zoals bedrijfseconomie en marketing, maar ook in creatieve vakken zoals nieuwe media, tekstschrijven en grafisch ontwerp. Want uiteindelijk zul je de gesprekspartner zijn van vormgevers en fotografen,